Ať jde o zářivky nebo náhledové boxy – pouze zdroj s normovaným světlem garantuje přesnost barev.

Související produkty

 
29 083 Kč 

bez DPH

35 190 Kč 

s DPH

s regulátorem jasu Stolní osvětlení pro vizuální kontrolu výtisků do velikosti A2.

 
47 512 Kč 

bez DPH

57 490 Kč 

s DPH

Normované osvětlení s teplotou 5000K pro odrazové předlohy, vhodné pro všechny prostory v grafickém studiu, tiskárně...

 
11 397 Kč 

bez DPH

13 790 Kč 

s DPH

51 x 35 cm Prosvětlovací pult o velikosti větší A2

 
23 298 Kč 

bez DPH

28 190 Kč 

s DPH

Stolní osvětlení pro vizuální kontrolu výtisků do velikosti A2.

 
367 182 Kč 

bez DPH

444 390 Kč 

s DPH

444 290 Kč 

s DPH

základna se zásuvkami Náhledový normovaný pult pro porovnání barev s pohodlnou skříní je nyní k dispozici s novým osvětlením LED.

 
59 083 Kč 

bez DPH

71 490 Kč 

s DPH

Stolní systém s JUST LED technologií pro normované osvětlení a vizuální kontrolu.

 
43 711 Kč 

bez DPH

52 890 Kč 

s DPH

Závěsné osvětlení, vhodné pro jakékoliv průmyslové nasazení (malé konferenční místnosti, zkušebny, oddělení kontroly kvality).

 
190 736 Kč 

bez DPH

230 790 Kč 

s DPH

Profesionální řešení pro velkoplošné osvětlení zdi pomocí normovaného světla D50 a D65.

Špatné barvy? A co osvětlení?

13.08.2020

22.4.2014

Přestože obecně existuje povědomí o existenci normovaného osvětlení, praktické dopady jeho použití (či nepoužití) často podceňujeme. Na většině pracovišť již kalibrují monitory i tiskárny, ale pokud barevnost posuzují v běžném denním světle nebo umělém osvětlení, vypadají barvy pokaždé jinak.

Nikoho asi není potřeba přesvědčovat, že pro dosažení přesných barev na monitoru je nutné monitor přesně zkalibrovat a použít kvalitní profil, stejně jako je nutné používat přesné profily při tisku; a nikoho nepřekvapí, že jejich vliv na barevnou přesnost může být velmi významný.

Je proto s podivem, že existuje další zásadní faktor podstatně ovlivňující barevnost, kterému ale obvykle věnujeme mnohem menší pozornost – a tím faktorem je osvětlení. Tendence podceňovat vliv osvětlení je nejspíš dána jednak tím, že si neuvědomujeme, jak široce může barevný vjem ovlivnit, a jednak tím, že oko nemá barevnou paměť a má tendenci menší změny v osvětlení dorovnávat, a na různé typy světla si do značné míry zvyknout. Proto sice chápeme, že je velký rozdíl například mezi nočním žárovkovým osvětlením a osvětlením zářivkou, ale rozdíly mezi jednotlivými typy denního či „bílého“ světla se již tolik dramatické nezdají.

Což je ovšem zásadní omyl, protože světlo má ve skutečnosti řadu kvalitativních parametrů, které mohou způsobit zcela zásadní změny v barevnosti výtisků či předmětů. Zejména je to spektrální složení světla, a to včetně obsahu UV záření (které je ovšem okem neviditelné). Spektrální složení ovlivňuje barevnost přímo; jak víme z teorie, barva je jednoduše řečeno směs záření o různých vlnových délkách, které se odráží od pozorovaného předmětu. Pokud bude nějaká část spektra osvětlení slabší nebo silnější, budou odpovídající vlnové délky zákonitě chybět (nebo budou posílené) i ve vnímané barvě. Nevyrovnané spektrální složení, zejména různé peaky (ostře ohraničené špičky a výstupky) je přitom u nekontrolovaného osvětlení běžným jevem. Takový problém je velmi selektivní, mohou být postiženy například jen modré odstíny, nebo se problém výrazněji projeví jen v neutrálních odstínech.

Problematika obsahu UV složek v osvětlení je ještě o něco záludnější, protože v grafické praxi souvisí s obsahem optických zjasňovačů v povrchu, na který osvětlení dopadá (obvykle v papíru). Běžné denní světlo obsahuje UV složku, která se při dopadu na papír s obsahem zjasňovačů přemění na světlo v modré části viditelného spektra, a tím činí povrch na pohled bělejším. V reálu tak různý podíl UV záření v osvětlení podstatně ovlivňuje výslednou pozorovanou barevnost, a to navíc různou měrou u různých typů papíru. Pokud osvětlení, deklarované jako denní, tuto složku postrádá, a to je bohužel častý jev, lze se dočkat nepříjemného rozdílu mezi barevností pod tímto osvětlením a skutečným denním světlem.

Resumé je jednoduché, nepříliš překvapivé a rovněž asi nepříliš potěšující. Pokud pracujeme pod osvětlením, u kterého přesně neznáme jeho spektrální složení a podíl UV záření, nemáme žádnou záruku, že vidíme barvy správně – nemáme tedy žádnou záruku, že vidíme barvu výtisku stejně jako spolupracující grafik nebo jako tiskař v tiskárně, abychom zůstali u typických příkladů. Ve skutečnosti naopak velmi často vidíme barvy nepřesně, přitom je po ruce snadné a jednoznačné řešení, kterým je normované osvětlení.

 

Norma ISO 3664 srozumitelně

Stejně jako pro třeba ofsetový tisk nebo digitální nátisk, existuje i pro způsob osvětlení v průmyslové praxi, nejen výlučně grafická, specifická norma. Podívejme se alespoň velmi stručně, co obsahuje, ať je zřejmé, že požadavky na normované osvětlení jsou složitější, než jen ona široce tradovaná teplota 5 000 K. Předem poznamenejme, že budeme mluvit o aktuální podobě normy ISO 3664:2009, která je výrazně přísnější než předchozí specifikace ISO 3664:2000, a to zejména právě v nárocích na přesně specifikované podíly UV záření. To znamená, že dříve používané světelné zdroje, byť ve své době splňovaly nároky na normované osvětlení, již současným požadavkům nestačí.

Hlavní část požadavků se soustředí na to, čemu se velmi zjednodušeně říká barevná teplota osvětlení, a co je ve skutečnosti souhrn více parametrů. Barevnost (barevné souřadnice) zdroje světla musí odpovídat souřadnicím D50 a barevné teplota světelného zdroje musí být 5000 K; tyto dva pojmy jsou v běžné praxi často zaměňovány, ale nevyjadřují totéž. Dále je definováno spektrální složení světla, a to tak, že spektrální distribuce, tedy podíly jednotlivých vlnových délek ve viditelném spektru, musí odpovídat illuminantu CIE D50, a to s relativně vysokou přesností, vyjádřenou jednotkou color rendering index (CRI, hodnota má být nad 90). Pokud jde o UV záření, jeho podíl a složení vlnových délek v UV oblasti musí s mnohem větší přesností než dříve odpovídat průběhu illuminantu CIE D50. Tato vlastnost je vyjádřena indexem metamerie (MI), který musí být nižší než 1,5. Dále je dobré zmínit, že norma specifikuje požadavky na intenzitu osvětlení, rovnoměrnost osvětlení v pozorované ploše, ale i geometrii osvětlení, která má zabránit různým odleskům a odrazům, podstatně ovlivňujícím vnímaní barvy.

 

Zařízení pro normované osvětlení

Splnit všechny podmínky pro normované osvětlení není jednoduché. Už je asi jasné, že nestačí nechat se uklidnit tvrzením, že svítidlo obsahuje zářivky s denním světlem nebo že zářivky odpovídají světlu D50 či 5000 K. To samozřejmě může být pravda, ale my už víme, že není denní světlo jako denní světlo, a není D50 jako 5000 K. Proto pokud se máme vyhnout problémům, plynoucím z nestandardních světelných podmínek, je dobré sáhnout po profesionálním řešení, které se zárukou vyhoví všem požadovaným parametrům. Jedním z tradičních výrobců osvětlovacích zařízení je německá firma JUST Normlicht, která dodává velmi široké spektrum produktů, které jsou vhodné do všech podmínek, od náhledových boxů pro osvětlení menšího pracoviště až po osvětlení velkých tiskových pultů nebo osvětlení stěn, od osvětlení výtisků a průhledných předloh, až po boxy pro osvětlení trojrozměrných objektů.

 

Normované zářivky

Kde není možnost používat samostatné zařízení, třeba z důvodu členitosti prostředí, lze použít normované zářivkové trubice. Proti řízeným podmínkám v náhledovém boxu se zde podle uspořádání pracoviště samozřejmě může projevit problém s dosažením požadované rovnoměrnosti intenzity osvětlení, ale v každém případě budou alespoň naplněny nároky na barevné složení zdroje světla. JUST Normlicht dodává zářivky v různých délkách a s různým výkonem, takže je možné osvětlit malou kancelář i třeba prostor nad velkoformátovou tiskárnou.

 

Just colorFrame

Just colorFrame je ideální zařízení pro základní normované osvětlení plochých předloh ve studiu nebo reklamní agentuře, které lze navíc díky chytré konstrukci velmi snadno složit a přenášet. Je dostupné ve dvou velikostech pro formáty do A3+ a do A2 a je možné ho volitelně vybavit i bočnicemi pro použití v prostředí, kde by rušilo dopadající okolní světlo. Co je důležité, box je dodáván i v provedení s proměnnou intenzitou osvětlení (obsahuje takzvaný dimmer). To je zásadní všude tam, kde se mění okolní světelné podmínky, a lze říci, že jde téměř o nutnost v případě, že požadujeme sladění obrazu v náhledovém boxu s obrazem na monitoru.

 

Just Color Communicator

Just Color Communicator je jasnou volbou všude, kde je důležité velmi přesně sladit obraz na monitoru s barevností výtisku v náhledovém boxu. Zařízení je vybaveno USB portem, kterým se propojí s počítačem a kalibračním softwarem pro kalibraci a tvorbu profilu monitoru (konkrétně jde o známý program basiICColor display 4). Software automaticky sjednotí jas v boxu a zobrazení na monitoru na nejvyšší dosažitelnou přesnost, od uživatele se vyžaduje jen střídavé přemisťování sondy z monitoru do prostoru boxu. Konstrukce boxu s vrchním a spodním osvětlením a speciální povrchová úprava všech ploch uvnitř boxu zajišťují vysokou rovnoměrnost osvětlení bez jakýchkoliv odlesků a odrazů. Box je k dispozici ve dvou velikostech pro předlohy až do rozměru 50 × 58 cm.

 

LED zařízení s proměnnou teplotou osvětlení

Nejnovější technologie LED osvětlení dovolila vyvinout pokročilé boxy s proměnnou teplotou osvětlení. Proč proměnná teplota osvětlení? Protože v praxi je často důležité vidět, jak budou výrobky či výtisky barevné při pozorování pod jiným než standardním denním světlem, ať už jde o některý z dalších normovaných illuminantů, nebo třeba o speciální osvětlení, vyžádané klientem. Just Normlicht dodává náhledové boxy pro osvětlení výtisků i boxy, do kterých je možné umístit trojrozměrné předměty (takto lze například posuzovat barevnost produktů včetně přiloženého vzorníku barev apod). Kromě boxů je v LED provedení k dispozici i světelný panel pro náročné požadavky na osvětlení celého pracoviště. Podle typu a programového vybavení umožňují tato zařízení buď výběr z předem definovaných standardních typů osvětlení (illuminantů), nebo i definici vlastního illuminantu se speciální barevnou teplotou.

Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online, v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.